Head of Mobile, Allegro
"Kanał mobilny stał się dominującym kanałem sprzedaży w e-commerce. W ubiegłym roku przekroczyliśmy w Allegro magiczną barierę 50% klientów korzystających z platformy na urządzeniach mobilnych. Większość z nich to klienci, którzy są w pełni mobilni, czyli nie tylko przeglądają oferty, ale regularnie dokonują zakupów mobilnych. Jeszcze 4 lata temu ponad 90% klientów dokonywało zakupów tylko na komputerach.
Z jednej strony mały ekran ogranicza ilość przekazywanych informacji, wymuszając zmiany w wyglądzie serwisów, ich układzie funkcjonalnym i graficznym. To dlatego w Allegro od ponad roku prowadzimy projekty wymagające zaangażowania sprzedawców: zastąpienie starych html-owych stron ofert nowym ujednoliconym wyglądem świetnie wyglądającym w mobile (już 70% z 90 mln ofert zmieniło swój wygląd) oraz wprowadziliśmy nową politykę zdjęć i miniaturek. Z drugiej strony kanał mobilny stworzył wiele nowych sposobów interakcji z klientami, wzbogacając ich doświadczenie zakupowe w sposób spójny z doświadczeniem korzystania z urządzeń mobilnych. Myślę tu o powiadomieniach push, stałym zalogowaniu, spersonalizowanych ekranach startowych, rekomendacjach czy mniejszej ilości reklam.
Wyzwaniem z perspektywy całego rynku e-commerce, także dla nas, jest i będzie w najbliższej przyszłości dostosowanie platform i sklepów do oczekiwań omni-channelowych klientów, którzy korzystają z nich na różnych urządzeniach. 40% naszych klientów robi zakupy na dwóch i więcej ekranach. Najczęściej w zestawieniu komputer i przeglądarka mobilna w smartfonie (60% z nich) lub komputer i aplikacja mobilna (32%). Pewną ciekawostką jest niewielka (8%) grupa klientów, która korzysta z Allegro tylko w aplikacji i jednocześnie poprzez mobile web.
Interesujące jest, jak różnią się zachowania (obserwowanie ofert i zakupy) klientów omni-channelowych. W aplikacji kupowanych jest aż 80% obserwowanych ofert. W kanale mobile web już tylko 65%, co oznacza, że wciąż istotna część transakcji finalizowana jest na komputerze. Warto zainwestować w doświadczenie zakupowe klientów korzystających jednocześnie z urządzeń z dużym i małym ekranem, bo wydają na zakupy 20-30% więcej od innych użytkowników."