Konsument/klient/użytkownik zawsze powinien być w centrum Twojej uwagi. Skoncentruj się na doświadczeniach jakie produkty wzbudzają wśród Twoich konsumentów. Produkty bez ładunku emocjonalnego są martwe. Poprawiaj produkty nie tylko w oparciu o własne kompetencje czy intuicję lecz o aktualizowane na bieżące dane o sposobie ich użycia przez klientów.
Czym byłby iPhone bez intuicyjności korzystania z ekranu dotykowego, wygody zapewnianej przez interfejs iOS, doświadczenia zakupu w Appstore, bezbolesnej integracji z pozostałymi urządzeniami Apple?
Doświadczenie klienta – nie tylko produkt i cena
Kiedy jakiś produkt lub usługa, które do tej pory były uznawane za wyjątkowe i trudno dostępne, zostają traktowane na równi z innymi podobnymi do nich towarami i usługami, i kiedy konsument dokonując wyboru opiera się wyłącznie na ich cenie, wtedy możemy mówić o "pułapce komodytyzacji". Pozycja konkurencyjna danej firmy jest wówczas zagrożona i nie może ona już dłuzej dyktować swoich cen na rynku.
Buduj wieże oraz fosy łącząc analogowe i cyfrowe aktywa. Znacznie łatwiej niż samym produktem konkurować podłączonymi do sieci produktami oferującymi unikalne dla każdego klienta rozwiązania oparte na danych, analityce, personalizacji oraz pętlach optymalizacji. Analogowe wieże chronione przez cyfrowe fosy są silniejsze zwłaszcza dla digital natives.
Przykład: Philips Hue – żarówki umożliwiające dowolną zmianę kolorów, sterowane za pomocą aplikacji dostępnej na platformie Apple Appstore – dzięki unikalnej funkcjonalności ze „zwykłych” żarówek udało się uczynić produkt wyjątkowy.
Jeśli jesteś pionierem na rynku - zbuduj własną platformę, zasil ją danymi i dostarcz dedykowaną ofertę swoim klientom, a potem postaraj się poszukać partnerów wzbogacających doświadczenie platformowe klienta.
Jeśli jesteś liderem na rynku szybko zbuduj własny ekosystem.
Jeśli podążasz za trendami na rynku - wejdź z własną ofertą na istniejące platformy wykorzystaj dostępne kanały promocji, dystrybucji, dane o klientach. Buduj zaufanie do swojej firmy na platformie, ale przy zachowaniu niezależności od platformy:
Przykład: GE Predix działająca w chmurze platforma (Platform as a Service) służąca do zbierania oraz analiz danych przemysłowych Internet of Things dla branży lotniczej, transportowej, medycznej i energetycznej zapewniła koncernowi 6 mld USD dochodów w 2016. Z „systemu operacyjnego dla przemysłu” korzysta 16 tys. niezależnych developerów.
Ekosystemy - dżungla cyfrowych możliwości
Marketplaces - zwycięzca bierze wszystko
Zbuduj własny stack technologiczny, precyzyjnie wybierz cyfrowe narzędzia z których będziesz korzystać, zadbaj o integracje procesów end2end, przepływy danych oraz szkolenia pracowników. Korzystaj z danych do nieustannej poprawy biznesu. To krwioobieg Twojej firmy dzięki któremu możesz zbudować przewagę konkurencyjną nowej generacji.
Telekomy integrują dane z różnych systemów i urządzeń w tzw Data Lake (jezioro danych). Dzięki temu nowe rozwiązania nie interferują z obecnie wdrożonymi i działającymi systemami. Dodatkowo mogą tworzyć analizy ad hoc, prowadząc przy tym skuteczne kampanie marketingowe, które skupiają różne kanały dystrybucji. Potrafią na przykład skutecznie zidentyfikować klienta w fizycznych salonach, na infolinii i poprzez strony www
Nigdy nie będziesz mieć 100% pewności, czy lepiej wyznaczać trendy, czy też poczekać aż zweryfikuje je rynek. Opieraj decyzje na danych to ułatwi podjęcie oraz uzasadnienie nawet najbardziej niewygodnych decyzji.
Nowoczesne Data Analytics różni się od Business Intelligence między innymi tym, że skupia się nie na analizowaniu przeszłości, ale na wyjaśnianiu teraźniejszości i prognozowaniu przyszłości. Tradycyjnie Business Intelligence dotyczył głównie tworzenia raportów i analiz zdarzeń historycznych. Nowoczesne algorytmy Big Data ułatwiają podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym. Nie pozwól, aby konkurenci wyprzedzili cię, gdy ty skupiasz się na wynikach z zeszłego kwartału.
Wierz we własną intuicję, znajomość rynku i branży, ale decyzje opieraj na danych.
Obecnie dane gromadzone przez przedsiębiorstwa są na tyle duże i zmienne, że sama ich wizualizacja nastręcza wielu problemów. Często ludzie skupiają się na wybranych, uproszczonych fragmentach rzeczywistości i podejmują na tej podstawie decyzje ekonomiczne. Niestety na ogół ludzie radzą sobie dużo gorzej niż algorytmy. Jeśli jest to możliwe warto rozważyć zastosowanie modeli rozumiejących obecną rzeczywistość biznesową. Dysponując dużą ilością danych algorytmy te potrafią skutecznie wspierać ludzi.
Dzięki analizie wielkiej ilości danych Amazon potrafi bardzo skutecznie rekomendować produkty. Opiera się to na analizie koszyka zakupów. Sugestiami są produkty często współwystępujące u innych użytkowników serwisu. Amazon zaczął także wysyłać rekomendacje przez e-mail, generując w ten sposób dodatkowe zyski.
Przykład: Jeden z najbardziej dochodowych seriali ostatnich lat " House of Cards" został wybrany przez Netflix głównie ze względu na to, że tak podpowiadały dane. Intuicja miała tu drugorzędne znaczenie. Netflix jest platformą analizującą preferencje widzów i dostosowującą ofertę do ich upodobań.
Relacje z klientem wychodzą daleko poza same transakcje, a sprzedaż produktu lub usługi nie oznacza zakończenia procesu. Wykorzystując nowe technologie firmy na bieżąco analizują, w jaki sposób konsument korzysta z zakupionego produktu i nawiązują z nim długoterminową więź posprzedażową. Innymi słowy produkt zastępowany jest szeroko pojętym rezultatem.
Nowoczesne technologie zasilane superszybkim internetem. Dokładniejsze, sprawniejsze i pozwalające na więcej niż kiedykolwiek platformy wymiany informacji. Konwergentna architektura, umożliwiająca pozostawanie w danym kontekście bez opuszczania go i przerywania czynności. Wszystko to sprawia, że jeszcze skuteczniej jesteśmy zatrzymywani w przestrzeni funkcji platform online. Jesteśmy w tej strukturze i ją definiujemy. Jeśli z czegoś nie korzystamy, to ten mechanizm zostaje wyłączony, znika. To my tworzymy dane, które nas określają, definiują to, kim jesteśmy i to jak jesteśmy traktowani. W cyfrowym świecie oceniają nas algorytmy. Jesteśmy połączonym społeczeństwem.
Istotne znaczenie relacji z konsumentem potwierdza także przeprowadzone wśród liderów organizacji w Polsce badanie PwC „Digital IQ, czyli jak zbudować porządek w chaosie”. Wśród głównych korzyści, do osiągnięcia poprzez inwestycje w transformację cyfrową, 36% ankietowanych wymieniło właśnie poprawę, jakości obsługi klienta. Na świecie podobną odpowiedź wskazało 25% respondentów.
Wreszcie aby transformacja cyfrowa mogła postępować, podstawowe znaczenie ma budowa zaufania.
W dobie trzeciej fali transformacji cyfrowej, gdy konsumenci są świadomi wartości danych jakie udostępniają, zaufanie na linii konsument-organizacja biznesowa ma fundamentalne znaczenie.
Michał Kreczmar, Dyrektor, Transformacja cyfrowa
Internet rzeczy (IoT) i przemysłowy internet rzeczy (IIoT), zmieniają znane nam zasady gry. Za kilka lat algorytmy sterujące maszynami będą się porozumiewać między sobą nie przykuwając naszej uwagi.
Zasadniczą rolę w rozwoju gospodarczym odegrają w przyszłości wszelkiego rodzaju platformy online: targowiska (markeplaces), ekosystemy, czy sieci. Już dziś za sprawą platform realizowanych jest wiele transakcji, które bez ich istnienia nie mogłyby dojść do skutku.
Powszechna łączność to Internet rzeczy
Branża widzi ogromny potencjał jaki drzemie w obszarze "connectivity" i de facto stoi dziś u progu decyzji jaką rolę ma ona pełnić. Samemu identyfikować i generować wartość, przy jednoczesnym rozwijaniu nowych modeli operacyjnych wspierających ten kierunek, czy też otworzyć swój ekosystem dla nowych potężnych graczy I-Tech, ktore już kilka lat temu rozpoczęły wyścig o dominację w tej części sektora, zagospodarowując "connectivity" do własnego biznesu. Nadszedł czas gromadzenia danych o zachowaniach klienta, które stają się "tlenem", centralną bazą (Big Data) dla OEM's, do tworzenia procesów produkcyjnych i biznesowych ukierunkowanych właśnie na użytkownika produktów.
Piotr Łuba, Partner